Projektplanering för rymdingenjörer del 2

Började för några veckor sedan en följetång angående projektledningen i vårt projekt, ni som inte läste det inlägget kan göra det här. Som ni kan läsa om i det förra inlägg var vi inne i en fas där vi förberedde en presentation om hur vi skull genomföra projektet. resentationen skulle genomföras på en uttagningskonferens nere på ESTEC, Noordwijk, i slutet av december. Vi kom hade kommit fram till att det var viktigt för oss att kunna uppvisa en genomförbar planering för uttagningspanelen.  När jag lämnade hade vi precis gjort klart WBS planneringen, d v s vi hade brutit ned alla delprojektens mål i deluppgifter och identifierat beroendena mellan dem. Nästa steg i planeringen var att gå över till ett Ganttschema. Vi valde att, istället för den mer sedvanliga lösningen med Microsoft Project, nyttja GanttProject.

Så med WBS planeringen i högsta hugg tog jag tag i uppgiften att börja planera i Ganttschemat vilket tog sin lilla tid dock snabbare än förväntat vilket väll snarast var ett resultat av de goda förberedelserna i form av WBS planeringen. Det hela slutade dock med att jag fick ihop en planering som gruppen sedan kunde visa upp under presentationen på ESTEC.

Något gjorde vi helt klart rätt i ESTEC för några dagar innan jul fick vi det glada beskedet att vi hade blivit uttagna till att få förtroendet som ett av projekten som skulle få flyga med REXUS raketerna 9&10. Emellertid åkte vi genast på patrull, det visade sig nämligen att det var närmast omöjligt att få igång kommunikationen inom gruppen under jullovet, trotts tillgång till moderna kommunikationslösningar var det svårt att få tag på alla och vi kom därför inte igång ordentligt med nästa fas, den preliminära designen, förrän lite drygt en vecka innan första versionen av dokumentationen skulle vara inne. Även om jag fick genomföra en del korrigeringar i planeringen p g a av detta så visade det sig att vi ändå, tack vare många sena kvällar/nätter, lyckades hålla tidsplanen relativt väl. Något som också visade sig innan inlämningen av SED, Student Experiment Documentation, var svårigheterna med hur man redovisar ett Ganttschema i dokumentation, är det någon av er läsare som har några bra erfarenheter av detta får ni gärna ge mig tips. Själv löste jag problemet genom att göra en PDF export från GanttProject. Problemet var bara att även om man får en snygg lista på alla aktiviteter med datum och vem som är ansvarig samt beskrivning för aktiviteten blir Ganttschemat i det närmaste oläsligt. Det är i och för sig inte så konstigt, skriver man ut ett och ett halt års plan ner på dag nivå på ett A4 blir det ju svårt. Själv tyckte jag att det blev helt okej, så länge man hade det idatorn gick det att zooma precis så mycket man själv ville eftersom schemat är helt vektoriserat, men det skulle visa sig att panelen vid nästa avstämmning inte riktigt höll med mig.

I och med att SED blev klart så var det stora jobbet för preliminära design fasen över och vi fick tid att slicka såren. Jag tog tag i att börja planera den kommande fasen i detalj, något som jag fortfarande inte är helt klar med. Men snart bar det iväg till Kiruna för Student training week samt PDR, Preliminary Design Review. Som jag tidigare nämn var inte panelen helt glada över Ganttschemat i SED men vi fick ändå en glad överraskning under föreläsningen om projektplannering. Under föreläsningen visades exempel på dåliga och bättre exempel och som tur var hamnade vi bland de bättre exemplen, även om det tyvärr visade sig att det inte var vårt Ganttschema som var med i presentatinen.

projekFrl

Hur ett ganttschema schema skall se ut

Så lite avslutande reflektioner. Något jag har lärt mig under planneringen är vikten av att ha ett levande ganttschema, det fungerar inte att slå fast ett schema och tro att det ska ligga fast. Ett bättre tillvägagångssätt torde vara att utgå från en plan som alla är med att plannera och sen gå runt och prata med varje enskild deltagare för att bryta ned aktiviteterna ytterligare. Det är också vettigt att ha en plattform för kommunikation av vilka aktiviteter som är aktuella för respektive deltagare.

Hör gärna av er om ni själva har råd och ideer för projektplanering, uppskattar alla tips jag kan få!

SQUID-gantschema

SQUID-gantschema

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: