Motorstyrning – del3

Så var det dags för ännu ett inlägg om motorstyrningen. Som ni säkert minns håller jag på och testar motorstyrningen som skall driva de fyra steg motorerna som i sin tur ansvarar för utmatningen av proberna från SCALE systemen i f FFU. Vi har ganska extrema krav på våra motorer som trotts att de endast kommer vara ca 10 mm i diameter och ha en längd på 15 mm kommer att snurra i 5000 rpm. Motorstyrning finns att tillgå från tillverkaren men denna är alldeles för stor för att få plats i elektronikboxen så vårt enda val är att konstruera en egen variant. Jag utgår från en av institutionen tidigare använd konstruktion som har anpassats efter våra mindre motorer. Första testerna gick tyvärr ganska dåligt eftersom vi hade problem med kopplingsplinten som vi använde. Därför bestämde vi att flytta komponenterna och löda fast dem på ett experimentkort. Eftersom jag har en hel del annat den här veckan har jag inte hunnit så långt som jag hade velat men i onsdags blev jag i alla fall klar med lödningarna och jag kunde börja mäta upp de olika spänningsnivåerna i kretsen, det är också min nuvarande status och jag håller som bäst på och genomför mätningarna(läs felsökning).

Mätning pågår

Motorstyrning klar och mätning (läs felsökning...) pågår

Leave a Reply

