Team SQUID Del 1 – Jacob Michelsen

Det här är första delen av en serie inlägg där varje medlem av teamet får berätta lite mer om sig själva. Först ut är Jacob Michelsen, ansvarig för bloggandet och teamets ansikte utåt.

Hej Jacob! Hur gammal är du, och varifrån kom du innan du började plugga här i Stockholm?

Jacob på utflykt långt ut i öster

Jag är 24 år och kommer från Södertälje strax utanför Stockholm. Det var inte långt till KTH, med andra ord!

Vad är din roll i SQUID-projektet?

Jag är Team Leader, vilket i praktiken främst innebär att jag är kontaktperson utåt för projektet. Jag har också ansvarig för outreach, så det är jag som håller ordning på bloggar som denna och planerar utflykter och aktiviteter med skolor och mässor. PR är en mycket viktig del av ett REXUS-projekt!

Det är också jag som har sista ordet vad gäller all den dokumentation som ska skrivas i ett rymdprojekt som detta. Och tro mig, det är mycket!

Vad läser du på KTH, och varför valde du att plugga just här?

Jag läser farkostteknik, inrikting rymd. När jag var liten brukade jag säga att jag ville bli uppfinnare, och jag har alltid varit nyfiken på i stort sett allting. Att bli någon form av ingenjör kändes naturligt, och KTH låg både nära och är en av de bästa skolorna i Sverige för detta. Rymdprojekt i sig bjuder på väldigt intressanta utmaningar. Sen ska vi inte glömma att studentlivet här också lockade en hel del!

Vad fick dig att gå med i SQUID-teamet?

Efter något år på KTH insåg jag det här med rymdprojekt var något för mig, eftersom de är väldigt utmanande och något utöver det vanliga. När jag såg flygbladen om detta sondraketexperiment visste jag att det här var en bra chans att få in en fot i dörren på rymdindustrin, så jag ansökte.  Det visade sig att det var ett mycket mer spännande experiment är jag hade kunnat drömma om i ett studentprojekt!

Om du tänker dig fram tio år, vad skulle ditt drömjobb vara?

Jag siktar helhjärtat på rymdindustrin. Jag skulle verkligen vilja jobba för svenska Rymdbolaget eller något spännande nytt rymdföretag här eller ute i Europa. Det var riktigt inspirerande att besöka ESA i Holland nu före julen och hänga på Esrange förra veckan!

Sämsta rymdfilmen?

Jag är svag för 2001, men sämsta? … Det måste väl vara någon av de nya Star Wars-filmerna.

Leave a Reply

